Categorieën
Bordspellen

Risk Godstorm

Spel voor 2 – 5 spelers. Mijn eindscore is een 8.5 voor de bordspellen klasse.

Risk Godstorm is een spel gebaseerd op Risk maar met behoorlijk wat twists die ik hieronder ga toelichten.

Het spelbord bestaat uit een historische interpretatie van de aarde met daarop de volgende gebieden:
Germania, Hyrkania, Europa, Asia Minor, Africa en Atlantis.
Daarnaast is er een kleiner speelbord met de diverse Hemelen:
Kurnugia voor de Babyloniërs, Avalon voor de Kelten, Duat voor de Egyptenaren, Elyseum voor de Grieken, Valhalla voor de Noren.
Deze vijf groepen hebben ieder hun eigen leger van 1-tellers (Soldaten) en 5 tellers (Olifanten) met daarnaast hun 4 goden, Iedere groep heeft hun eigen goden-namen, maar ze representeren de goden van “De Lucht”, “Oorlog”, “Dood” en “Magie”. Dus elke speler heeft een gelijke setup.

Het doel van het spel is om binnen 5 rondes de wereld veroverd te hebben. Elke speler komt in een ronde aan de beurt en doorloopt 10 fases:
1: Bouw je leger en/of verdien geloofs-punten. (je plaatst nu (dmv een berekening van je aantal territoria’s, veroverde continenten en het aantal legers wat vanuit de hemel terug mag komen) een aantal legers op de wereldkaart en/of kiest ervoor geloofspunten te pakken.)
2: Roep goden op en bouw tempels. (Goden kun je voor 3 geloofspunten per stuk op de kaart plaatsen en tempels kun je bouwen voor 5 geloofspunten per stuk)
3: Verkrijg Mirakel kaarten. (Je kunt van jouw goden die op de kaart staan, voor 2 geloofspunten per kaartje een kaart pakken, of je moet voldoen aan de vereisten per mirakelkaart om er 1 te krijgen (bijv. door op een crypte te staan in de hemel))
4: Speel je Mirakel kaarten. (Sommige kaarten moet je per direct spelen (dit is aangegeven) anderen kun je bewaren voor een tactisch moment, let op dat sommigen een activering vereisten door te betalen met geloofspunten)


5: De Plaag activeert. (Als jij een leger hebt staan waarop een plaagtoken ligt, moet je de helft van je leger vernietigen)
6: Verover territoria’s (en continenten). (Je vecht nu dmv. De normale Risk regels, je geeft aan met hoeveel je aanvalt, de ander geeft aan met hoeveel ze verdedigen, daarna wordt er gekeken of er goden in de aanvallen/verdedigende gebieden staan en hun acties wel of niet meegenomen worden in die aanval. Vervolgens ruimt de verliezende partij hun legers van de kaart en verplaatst ze naar de hemel.
7: Verdedig je gebieden. (Je mag je legers tussen aangesloten territoria’s verplaatsen (niet over bergen heen)
8: Verplaats van de Hemel naar de onderwereld. (Je mag je legers verplaatsen naar een tegel waar je al één of meerdere legers hebt staan. Als je hier nog niet staat mag je je leger verplaatsen naar één van de lege poortjes, zijn die allen bezet dan moet je vechten om de onderwereld binnen te komen.)
9: Verover de onderwereld. (Je mag je mannetjes zoveel stappen verplaatsen binnen de onderwereld als je wilt zolang je maar per tegel 1 manschap achterlaat. Er zijn 3 speciale locaties: De Poorten (waardoor je binnen mag), de Crypte (waar je er weer uitmag) en de Altars (die je goden sterker maken) Het kan tactisch zijn deze redelijk stevig te bezetten. Voor elk manschap meer dan 1 op de Crypte mag je bij fase 1 een leger terug op de aarde plaatsen.)
10: Het einde van je beurt. (Als alle spelers het einde van de beurt bereiken ga je naar een nieuwe ronde, als je 5 rondes gehad hebt is het spel afgelopen.)

Er zijn nog veel meer regeltjes die te maken hebben met het opbouwen van het spel en specifieke acties die uitgevoerd moeten worden met de Magie-kaartjes maar dit maakt het waarschijnlijk te gecompliceerd voor een korte speluitleg.

Ik geef dit spel een solide 8,5 het is vermakelijk, de eerste paar potjes moet je echt de handleiding ernaast hebben omdat niet alles natuurlijk aanvoelt maar als je doorhebt wat je moet doen zit er zoveel meer diepte in dit spel dan bij het gewone risk bijvoorbeeld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *